Achterwiel Lagers Vervangen: Stap voor stap Gidsen

De wiellagers van een fiets zijn essentieel voor soepel rollen en sturen. Wanneer ze beginnen te slijten, zul je toenemende wrijving, slijp geluiden en speling in het wiel opmerken. Als je een van deze symptomen ervaart, is het tijd om de lagers te vervangen.

Benodigde gereedschappen:

  • Conussleutels of verstelbare sleutels
  • Pons
  • Doe-het-zelf stofdoeken
  • Vet
  • Nieuwe lagers

Achterwiel Lagers vervangen 

Stepje 1

Het verwijderen van het wiel:

  • Keer de fiets om: Zet je fiets ondersteboven vast met een fietsenstandaard of rek, of draai hem voorzichtig om op het stuur.
  • Zoek de snelspanners of asmoeren: Aan elke kant van het wiel, identificeer het mechanisme dat het op zijn plaats houdt. Afhankelijk van je fiets heb je misschien snelspanners die opengaan met een duw en draai, of asmoeren die een sleutel vereisen.
  • Open de snelspanners of maak de asmoeren los: Voor snelspanners, open de hendel en zwaai hem opzij. Voor asmoeren, gebruik de juiste sleutelmaat (meestal 15mm of 17mm) om ze volledig los te draaien.
  • Schuif het wiel voorzichtig uit: Zodra het mechanisme is vrijgegeven, trek je het wiel voorzichtig recht uit het frame, zorg ervoor dat de ketting niet vastloopt op de tandwielen.

Stepje 2

Het verwijderen van de cassette of freewheel (indien van toepassing):

Het verwijderen van de cassette of freewheel (indien van toepassing):

  • Cassette: Als je fiets een cassette heeft (een cluster van tandwielen op het achterwiel), heb je een cassetteverwijderingstool nodig die specifiek is voor het splinepatroon ervan. Schroef de tool op de centrale sluitring van de cassette en gebruik dan een kettingspanner om de cassette op zijn plaats te houden terwijl je de tool met de klok mee draait om de sluitring los te maken. Draai de sluitring helemaal los en schuif de cassette van de vrijloopbody.
  • Freewheel: Als je fiets een freewheel heeft (enkelvoudige tandwielunit), kan het verwijderingsproces verschillen afhankelijk van het model. Raadpleeg de handleiding van je fiets of zoek online naar specifieke instructies voor jouw freewheel.

Zie Ook : Wielmaat Fiets Meten in 3 Methoden

Stepje 3

Het losdraaien van de moer en het verwijderen van ringen en afstandhouders:

Het losdraaien van de moer en het verwijderen van ringen en afstandhouders:

  • Zoek de moer: Aan elke kant van de naaf, vind je de schroefmoer tegen het frame. Dit is de moer die de lagers en de as beveiligt.
  • Gebruik sleutels voor moer en afstandhouders: Kies sleutels die passen op de moer en de vlakken op eventuele afstandhouders. Houd de as op zijn plaats met de ene sleutel terwijl je de moer met de andere losdraait, tegen de klok in.
  • Verwijder ringen en afstandhouders: Zodra de moer los is, schuif je voorzichtig eventuele ringen of afstandhouders tussen de moer en de naaf.
Zie ook:  Wielmaat Fiets Meten in 3 Methoden

Stepje 4

Het verwijderen van de stofkap:

  • Zoek de stofkap: Identificeer de kleine kap die het lager aan elke kant van de naaf bedekt. Het kan een perspassende plastic kap zijn of een metalen kap die is bevestigd met een kleine schroef.
  • Wrik of schroef de kap los: Afhankelijk van het type, gebruik een platte schroevendraaier of je vingers om voorzichtig de plastic kap eruit te wrikken. Voor metalen kappen, schroef de kleine schroef los die het op zijn plaats houdt.

Stepje 5

Het verwijderen van het lager (met lagerafnemer of ponstang en hamer):

Het verwijderen van het lager (met lagerafnemer of ponstang en hamer):

  • Methode met lagerafnemer: Als je een lagerafnemer hebt, schroef deze dan op de buitenste ring van het lager volgens de instructies van het gereedschap. Draai de schroef van de afnemer aan om het lager uit de naaf te persen.
  • Methode met ponstang en hamer (voorzichtigheid geboden): Als je geen afnemer hebt, vereist deze methode meer zorg. Plaats een metalen ponstang tegen de binnenste ring van het lager (niet rechtstreeks op de kogels) en tik er voorzichtig op met een hamer om het lager uit de naaf te drijven. Wees voorzichtig dat je de naaf of het lager zelf niet beschadigt.

Stepje 6

Het reinigen van de naaf en de as:

  • Verwijder vuil en vuilresten: Gebruik een schone doek om eventueel vuil, vet of andere resten van de naaf- en asoppervlakken waar het nieuwe lager zal komen, te verwijderen.

Zie Ook : Duct tape fiets reparaties: Tips en trucs voor fietsvakanties

Stepje 7

Het vullen van het nieuwe lager met vet:

  • Kies het juiste vet: Gebruik een speciaal vet voor fietsen dat is ontworpen voor wielnaven. Breng het royaal aan aan de binnen- en buitenkant van het nieuwe lager en vul alle ruimtes tussen de kogels.
Zie ook:  Correcte installatie van snelspanners

Stepje 8

Het installeren van het nieuwe lager:

Het installeren van het nieuwe lager:

  • Plaats het lager voorzichtig: Plaats het ingevette lager in de naaf en zorg ervoor dat het correct uitgelijnd is met de lagerzitting. Druk het stevig aan totdat het gelijk ligt met het binnenoppervlak van de naaf. Je kunt hiervoor je vingers of een geschikt gereedschap (bijv. een lagerpers) gebruiken.

Stepje 9

Het opnieuw plaatsen van de stofkap:

Het opnieuw plaatsen van de stofkap:

  • Duw of schroef de kap terug: Afhankelijk van het type, druk je de plastic stofkap terug op zijn plaats totdat hij vastklikt. Voor metalen kappen, draai je de kleine schroef weer vast om hem te bevestigen.

Aanvullende tips:

  • Bij het kiezen van nieuwe lagers, zorg ervoor dat je de juiste maat en type voor je naaf krijgt.
  • Je kunt ook voorgevetten lagers kopen, wat je tijd en moeite zal besparen.
  • Als je niet zeker weet hoe je de lagers moet smeren, kun je veel tutorials online vinden.
  • Met de juiste zorg en onderhoud zouden de lagers van je fietswiel vele jaren moeten meegaan.

Is het gemakkelijk om je eigen wiel lagers te vervangen?

Het vervangen van je eigen wiel lagers kan relatief eenvoudig zijn als je over de juiste gereedschappen en enige mechanische kennis beschikt. Het kan echter ook een complexe taak zijn, vooral als je niet bekend bent met het specifieke proces voor jouw fiets.

Het omvat vaak het verwijderen van het wiel, het demonteren van delen van de naaf en het uitpersen van de oude lagers voordat je nieuwe plaatst. Als je comfortabel bent met het werken met gereedschap en het volgen van instructies, zou je het misschien beheersbaar vinden.

Anders is het het beste om hulp te zoeken bij een professionele fietsenmaker om ervoor te zorgen dat de klus correct wordt uitgevoerd.

Hoe weet ik of mijn fietswiel lagers versleten zijn?

Hoe weet ik of mijn fietswiel lagers versleten zijn?

Er zijn verschillende tekenen die erop kunnen wijzen dat de lagers van je fietswiel versleten zijn en mogelijk moeten worden vervangen:

Geluid: Je kunt slijpende, klikkende of rommelende geluiden horen die uit de wielen komen wanneer ze draaien. Dit geluid is vaak een teken dat de lagers versleten zijn en niet goed functioneren.

Trilling: Als je overmatige trillingen of een ruwheid voelt bij het draaien van de wielen, kan dit te wijten zijn aan versleten lagers die ongelijkmatige beweging veroorzaken.

Zie ook:  Bovenkant 5 Manieren Om Een Fiets Ophangen (2024)

Wielslingering: Een merkbare slingering in het wiel bij het draaien kan een teken zijn van versleten lagers, omdat ze het wiel mogelijk niet goed uitgelijnd houden.

Weerstand: Als het wiel niet vrij en soepel draait wanneer je het met de hand een zetje geeft, kan dit erop wijzen dat de lagers versleten zijn en wrijving veroorzaken.

Speling of beweging: Als er overmatige speling of beweging in het wiel is wanneer je het zijwaarts of op en neer probeert te bewegen, kan dit een teken zijn van versleten lagers.

Conclusie:

Door je versleten fietswiel lagers te vervangen, zul je niet alleen dat vervelende slijpende geluid elimineren en de efficiëntie van het soepel rollen herstellen, maar ook veiliger rijden dankzij verminderde wrijving en verbeterde wielstabiliteit. Hoewel het proces in het begin misschien ontmoedigend lijkt, met de juiste gereedschappen, wat geduld en deze handige tips, heb je je fiets in no-time weer in topconditie. Onthoud, goed onderhoud zorgt ervoor dat je trouwe metgezel moeiteloos en veilig blijft rijden, dus pak die sleutels en vet, en maak je klaar om te genieten van het bevredigende gevoel van het overwinnen van deze doe-het-zelf-uitdaging!

Veelgestelde Vragen:

1.Hoe vaak moet ik mijn fietswiel lagers vervangen?

De frequentie van het vervangen van je fietswiel lagers hangt af van je rijstijl, omstandigheden en onderhoudsroutine. Een goede vuistregel is echter om ze jaarlijks te inspecteren en mogelijk te vervangen, of eerder als je tekenen van slijtage opmerkt.

2.Hoe lang gaan fietswiel lagers mee?

Dat hangt af van de naaf en hoeveel je moet vervangen. Als het alleen de kogels en het vet zijn die versleten zijn, dan is het eenvoudig. Je vult de lagers gewoon opnieuw met vet zoals normaal, wat ongeveer elke 5000 km zou moeten gebeuren.

3.Welk type vet moet ik gebruiken voor fietswiel lagers?

Je moet een hoogwaardig, speciaal vet voor fietsen gebruiken dat compatibel is met de materialen in je lagers en naaf. Vermijd het gebruik van algemene vetten die mogelijk geen adequate bescherming bieden voor je lagers.

Gerelateerde artikelen:

Bovenkant 5 Manieren Om Een Fiets Ophangen (2024)

Je Kind Leren Fietsen Zonder Vallen: 11 Tips!

Wiel Richten- Een Slag Uit Het Wiel Van De Fiets Halen

Leren Fietsen Zonder Zijwielen

Zijwieltjes Voor Kinderfiets – Stapsgewijze Handleidingen

Leave a Comment